SASKIA MINOLI

 


 


foto E. Lemmens


In mijn schilderen word ik geïnspireerd door het levende: door de natuur, door mensen en dieren.
Paarden vormen voor mij bijvoorbeeld een grote inspiratiebron: hun schoonheid, kracht en dynamiek blijven mij fascineren en dat probeer ik in mijn schilderijen over te brengen. Tegenwoordig schilder ik graag portretten, veelal schrijversportretten.
’s Zomers schilder ik buiten naar de natuur: de duinen, de zee en ook stadsgezichten, molens en kerken. Soms ook houd ik mij bezig met andere materialen, zoals bijenwas. En niet in de laatste plaats teken ik al jaren met veel plezier naar model, met allerlei materialen, maar het meest met rietpen en inkt. Deze manier van werken is verwant met een Japanse manier van schilderen die ik graag beoefen: die van sumi-e. Hierbij wordt geprobeerd, met zwarte inkt, met zo min mogelijk streken zo veel mogelijk te zeggen.

Kunstenaarsverenigingen: ik ben mede-oprichter en lid van de Haarlemse Kunstkring (juli 2009);
verder ben ik lid van tekenvereniging Kunstkring De Acht en van schildervereniging Studio A in Haarlem. Mijn werk wordt zeer regelmatig geëxposeerd: zie ‘exposities’.
Ik heb een atelier aan huis voor vrij werk en opdrachten.

 

 

ENGLISH

The suggestion of reality underscores all of Saskia Minoli’s paintings, which are populated with subjects inspired from everyday life. This tendency towards realism is offset by her gestural approach to form and colour; Minoli’s style has become visibly more expressionistic as it has progressed. Energetic brushwork transforms the surfaces of her paintings into textural landscapes, and the edges of her subjects dissolve into frenetic, hazily painted backgrounds. 

For many years Amsterdam-based Minoli has been established as a well-known as a painter of horses: she is fascinated and inspired by their beauty, power and agility. However, these animals are by far not her only subject. In the summertime, Minoli tends to find her inspiration in the beautiful Dutch landscape and cityscapes. The dunes, the sea and wind mills are seen repeatedly in her body of work. 

Minoli’s paintings are predominantly created with acrylic on canvas, but the artist does not shy away from unconventional materials such as sand and beeswax. Her beloved drawings of the nude female form have long been made with reed pen and ink; these sketches are similar to another technique she enjoys, Japanese ‘sumi-e’ or ink wash painting.

Recently Minoli completed a paintings series of nudes, which have drawn comparisons to the work of Post-Impressionist Pierre Bonnard.

Minoli has tried her hand at numerous genres, and intends to continue exploring. Her ability to find something that holds her interest in each new subject is a testament to her innovative spirit. 

Minoli has kept up a busy schedule of group and solo shows throughout the Netherlands since 2003.